L’applicazione del d.lgs. 150/2009 negli enti locali tra opportunità e rischi. L’esperienza del Comune di Livorno

Anteprima

Il tema della misurazione delle performance è ormai da tempo centrale anche nel settore pubblico, tuttavia, sia a livello nazionale che internazionale, viene sottolineato lo stadio di sviluppo ancora non particolarmente evoluto piuttosto elementare dei sistemi di misurazione. L’emanazione del d.lgs. 150/2009 ha indubbiamente rappresentato l’occasione per “rivitalizzare” l’attenzione sul tema che, nella visione del legislatore, viene affrontato ricomponendo a sistema una serie di valori che erano già presenti nelle riforme precedenti. Obiettivo del lavoro è quello di individuare, mediante l’analisi di un caso sulla base degli approcci teorici e delle prassi più evolute, quali siano alcune delle possibili condizioni e le soluzioni tecniche affinché l’applicazione del decreto 150/2009 possa costituire fattore di reale cambiamento nei processi di programmazione, controllo e valutazione delle performance.

_____________________________________

Performance measurement has taken on a central role also in the public sector. Nevertheless in both the national and the international context, the ongoing debate underlines that measurement systems are still at a basic stage of development. The issue of legislative decree n.150/2009 undoubtedly has represented an opportunity to “revive” interest in this subject which, from the legislator’s point of view, involves reconstructing a set of values that had already been introduced in earlier reforms. The aim of this paper is to identify, through the analysis of a case study using the most advanced theoretical approaches and practices, the conditions and technical solutions that would allow the application of decree 150/2009 to be a real driver of change in the processes of planning, control and evaluation of performance.

_

Key words: Performance measurement and evaluation, Local government

Bibliografia
  1. Amigoni F. (ed.) (1988), Misurazioni d’azienda. Programmazione e controllo, Milano: Giuffrè.
  2. Arms trong M., Baron A. (2005), Managing performance: performance management in action, London: CIPD.
  3. Behn R.D. (2002), “The psychological barriers to performance measurement or why isn’t everyone jumping on the performance management bandwagon”, Public Performance and Management Review, 26(1), pp. 5-25.
  4. Behn R.D. (2003), “Why measure performance? Different purposes require different measures”, Public Administration Review, 63(5), pp. 586-606.
  5. Berman E., Wang X. (2000), “Performance management in U.S. counties: capacity for reform”, Public Administration Review, 80(5), pp. 409-420.
  6. Bhimani A., Langfield-Smith K. (2007), “Structure, formality and the importance of financial and non financial information in strategy development and implementation”, Management Accounting Research, 18, pp. 3-31.
  7. Borgonovi E. (1979), L’impresa pubblica, Milano: Giuffrè.
  8. Borgonovi (2001), “Il concetto di valore pubblico,” Azienda Pubblica, 14(2/3), pp. 185-188.
  9. Borgonovi E. (2006), “La crisi del management nasce dalla debolezza delle teorie”, Azienda Pubblica, 19(3), pp. 389-392.
  10. Borgonovi E. (2009), “Il diritto dovere di valutare e premiare il merito nelle amministrazioni pubbliche”, Azienda Pubblica, 22(2), pp. 199-204.
  11. Bouckaert G., Hall igan J. (2008), Managing Performance: International Comparisons, London: Routledge.
  12. Carter N. (1988), “Measuring government performance”, Political Quarterly, 59(3), pp. 369-375.
  13. Chang H. (2006), “Development of performance measurement systems in quality management organisations”, The Service Industries Journal, 26(7), pp. 765-786.
  14. Cole M., Parston G. (2006), Unlocking public value, New York: John Wiley and Sons.
  15. De Bruijn H. (2007), Managing performance in the public sector, New York: Routledge.
  16. De Lancer J.P., Holzer M. (2001), “Promoting utilization of performance measures in public organizations: an empirical study of factors affecting adoption and implementation”, Public Administration Review, 61(6), pp. 650-665.
  17. De Waal A. (2007), Strategic performance management: a managerial and behavioural approach, Basingstoke, Hampshire: Palgrave.
  18. Del Bene L. (2008), Lineamenti di pianificazione e controllo per le amministrazioni pubbliche, Torino: Giappichelli.
  19. Del Bene L., Marasca S. (2009), “Misurare le performance per migliorare la gestione: il caso della provincia di Ancona”, Azienda Pubblica, 22(2), pp. 285-310.
  20. Donna G. (1999), La creazione di valore nella gestione dell’impresa, Roma: Carocci.
  21. Drucker P.F. (1996), Il grande cambiamento, Milano: Sperling & Kupfer.
  22. Eccles R.G., Herz R.H., Keegan E.M., Philips D.M.H. (2001), The value reporting revolution, New York: Price Waterhouse Coopers.
  23. Eckerson W. (2005), Performance Dashboards: measuring, monitoring, and managing your business, New York: John Wiley & Sons.
  24. Epstein M.J., Birchard B. (2000), Counting What Counts: Turning Corporate Accountability to Competitive Advantage, Cambridge MA: Perseus Books.
  25. Farneti G. (2006), Gestione e contabilità nell’ente locale, Rimini: Maggioli.
  26. Fattore G. (2005), Metodi di ricerca in economia aziendale, Milano: Egea.
  27. Ferreira A., Otley D.T. (2009), “The design and use of performance management systems: An extended framework for analysis”, Management Accounting Research, 20, pp. 263-282.
  28. Flamholtz E.G., Das T.K., Tsui A.S. (1985), “Il controllo organizzativo: uno schema unificato di analisi”, Problemi di gestione, XVI (6).
  29. Fryer K., Antony J., Ogden S., (2009), “Performance management in the public sector”, International Journal of Public Sector Management, 22(6), pp. 478-498.
  30. Gabrielli G. (2010), People management. Teorie e pratiche per una gestione del personale sostenibile, Milano: Franco Angeli.
  31. Garlatti A. (1997), “I nuclei di valutazione ed il controllo interno negli enti locali”, Azienda Pubblica, 10(2), pp. 247-253.
  32. Garrison R.H, Noreen E.W., Brewer P.C. (2010), Managerial Accounting, 13/E, New York: McGraw-Hill.
  33. Gianakis G. (2002), “The promise of public sector performance measurement: anodyne or placebo?”, Public Administration Quarterly, 26(1/2), pp. 35-64.
  34. Gilmore S., Williams S. (2009), Human resource management, Oxford: Oxford University Press.
  35. Gimbert X., Bisbe J., Mendoza X. (2010), “The role of performance measurement systems in strategy formulation processes”, Long Range Planning, 43(4), pp. 477-497.
  36. Grizzle G.A.(2002), “Performance measurement and dysfunction: the dark side of quantifying work”, Public Performance and Management Review, 25(4), pp. 363-369.
  37. Guatri L. (1991), La teoria di creazione del valore: una via europea, Milano: Egea.
  38. Guthrie J., English L.(1997), “Performance information and programme evaluation in the Australian public sector”, International Journal of Public Sector Management, 10(3), pp. 154-164.
  39. Guthrie J., Humphre C., Jones L., Olson O. (a cura di) (2005), International public financial management reform: Progress, contradictions and challenges, Greenwich, Conneticut: Information Age Publishing.
  40. Harlow C. (2002), Accountabilty in the European Union, Oxford: Oxford University Press.
  41. Hatry H.P.(2002), “Performance measurement: fashion and fallacies”, Public Performance & Management Review, 25 (4), pp. 352-358.
  42. Huse M. (2005), “Accountability and creating accountability: a framework for exploring behavioural perspectives of corporate governance”, British Journal of Management, 16(1), pp. 65-79.
  43. Jönson S., Lukka K. (2005), Doing interventionist research in management accounting, Göteborg: Gothenburg Research Institute.
  44. Kaplan R.S., Norton D.P. (2001), “Strategic performance measurement and management in nonprofit organizations”, Nonprofit Management & Leadership, 11(3), pp. 87-104.
  45. Kasanen E., Lukka K., Siitonen A. (1993), “The constructive approach in management accounting research”, Journal of Management Accounting Research, (5), pp. 243-264.
  46. Kennerley M., Neely A. (2003), “Measuring performance in a changing business environment”, International Journal of Operations and Production Management, 23(2), pp. 213-229.
  47. Kloot L., Martin J. (2000), “Strategic performance management: a balanced approach to performance management issues in local government”, Management Accounting Research, 11, pp. 231-251.
  48. Lo Moro V. (2011), “In un diverso Stato: come controllare e valutare la pubblica amministrazione italiana”, Sviluppo & Organizzazione, 246, pp. 46-62.
  49. Lucchetti P.A. (1996), “Servizi di controllo interno e nuclei di valutazione nelle amministrazioni pubbliche: aspetti e problemi di una riforma «in fasce»”, Azienda Pubblica, 9(3), pp. 459-474.
  50. MEF (2004), Relazione dei Servizi Ispettivi della Ragioneria Generale dello Stato, Roma: Ministero dell’Economia e delle Finanze.
  51. Melkers J.E., Willoughby K.G., (2005), “Models of performance measurement use in local governments: understanding budgeting communication and lasting effects”, Public Administration Review, 65(2), pp. 180-190.
  52. Meneguzzo M. (1995), “Dal new public management alla public governance: il pendolo della ricerca sulla amministrazione pubblica”, Azienda Pubblica, 8(3), pp. 491-505.
  53. Meneguzzo M. (1997), “Ripensare la modernizzazione amministrativa e il New public management. L’esperienza italiana: innovazione dal basso e sviluppo della governance locale”, Azienda Pubblica, 10(6), pp. 587-606.
  54. Metcalfe L., Richards S. (1987), “Evolving public management culture”, in Kooiman J., Eliassen K. (eds), Managing public organizations, London: Sage Publications.
  55. Moore M.H. (2003), La creazione di valore pubblico, Milano: Guerini Associati.
  56. Moynihan D.P., Pandey S.K. (2010), “The big question for performance management: why do managers use performance information?”, Journal of Public Administration Research and Theory, 20 (4), pp. 849-866.
  57. Niven P. (2003), Balanced scorecard for government and nonprofit agencies, New York: John Wiley and Sons.
  58. Olmeti S. (1997), “Enti locali. Foto di gruppo per nuclei di valutazione”, Azienda Pubblica, 10(1), pp. 95-99
  59. Palumbo M. (a cura di) (2000), Valutazione 2000, Milano: Franco Angeli.
  60. Perrin B. (1998), “Effective use and misuse of performance measurement”, American Journal of Evaluation, 19(3), pp. 367-369.
  61. Pidd M. (2005), “Perversity in public service performance measurement”, International Journal of Productivity and Performance Management, 54(5/6), pp. 482-493.
  62. Poister T.H. (2003), Measuring performance in public and nonprofit organizations, San Francisco: Jossey Bass.
  63. Poister T.H., Streib G. (1999), “Performance management in municipal government: assessing the state of practice”, Public administration review, 59(4), pp. 325-335.
  64. Pollitt C., Bouckaert G. (2004), Public Management Reform: A Comparative Analysis, Oxford: Oxford University Press.
  65. Propp er C., Wils on D. (2003), “The use and usefulness of performance measures in the public sector”, Oxford Review of Economic Policy, 19, pp. 250-267.
  66. Rappaport A. (1997), La strategia del valore: le nuove regole della performance aziendale, Milano: Franco Angeli.
  67. Rebora G. (1996), “Valutazione, Valutazione!”, Azienda Pubblica, 9(1), pp. 1-8.
  68. Rebora G. (1999), La valutazione dei risultati nelle amministrazioni pubbliche, Milano: Guerini.
  69. Rebora G. (a cura di) (2007), La crisi dei controlli, Pearson Education.
  70. Scapens R.W. (1990), “Research management accounting practice: the role of case study methods”, British Accounting Review, 22(3), pp. 259-281.
  71. Smith P. (1995), “Performance indicators and outcome in the public sector”, Public Money & Management, 15(4), pp. 13-16.
  72. Talbot C. (2010), Performance in government. The evolving system of performance and evaluation, measurement, monitoring and management in the United Kingdom, IEG, ECD working paper series, 24, nov.
  73. Thiel S., Van Leeuw F.L. (2002), “The performance paradox in the public sector”, Public Performance & Management Review, 25(3), pp. 267-281.
  74. Toscano G. (2000), “Misurare le prestazioni aziendali: oltre i risultati economico-finanziari”, Amministrazione & Finanza, 11(1), pp. 31-61.
  75. Triantafill ou P. (2007), “Benchmarking in the public sector: a critical conceptual framework”, Public Administration, 85(3) pp. 829-846.
  76. Valotti G. (1997), “Il nucleo di valutazione: concezioni e condizioni di efficacia”, Azienda Pubblica, 10 (5), pp. 517-526.
  77. Valotti G. (2001), Management pubblico, Milano: Egea.
  78. Van Dooren W. (2006), Performance Measurement in the Flemish Public Sector: a supply and demand Approch, Faculteit Sociale Wetenschappen- Onderzoekseenheid: Instituut voor de Overheid, K.U. Leuven, België.
  79. Vedung E. (1997), Public policy and program evaluation, New Brunswick: Transaction publishers.
  80. Walker R.M., Boyne G.A., Brewer G.A. (2010), Public management and performance, Cambridge: Cambridge University Press.
  81. Yin R.K. (2003), Case study research, 3rd edition, Thousand Oaks:Sage.